Det är inte tillräckligt.

Det är inte tillräckligt.

Inläggav Miredil » tor mar 29, 2012 12:59 pm

Syftet med det här inlägget är inte att kritisera den information som ligger uppe på hemsidan om Eleria. Syftet är att diskutera dess innehåll och om det är den typ av information som behövs för att få lajvare att bli intresserad av kampanjen och känna att de vill delta. Syftet är också att diskutera möjligheterna med att använda föregående utskick som en utveckling och ett förtydligande av den information som finns upplagd på hemsidan.

Efter att ha försökt sammanställa alla utskick från tidigare lajv i Eleria kampanjen för en väns räkning, började jag fundera kring det som han och som så många andra sagt, informationen som finns på hemsidan räcker inte till, det är inte tillräckligt. (Varför det är så och anledningar till att allt inte ligger uppe osv, osv har diskuterats i andra trådar, på andra forum etc så det går jag inte in på.)
Dock ÄR det mycket info som ligger uppe, men är det rätt typ av information och på rätt sätt? Är den tillräckligt uppdaterad för att matcha hur Eleria ser ut idag?

Kanske ett förtydligande om Elerias historia och vad som skett under lajven är något som behövs? Mitt förslag är att det vore jättebra om alla utskick från tidigare lajv som varit, finns att hitta här på hemsidan? Eller kanske i en sammanfattande text? (Mig veterligen så gör de inte det och gör de det så bry er inte om den här biten av inlägget.)

Att kunna läsa alla utskicken om hur lajven har sett ut och vad som hänt i världen innan, kan vara till stor hjälp, för såväl nybörjare som för vana lajvare nya in i kampanjen, att på ett snabbt och smidigt sätt få ett humm om vad Eleria handlar om. Det blir nog också lättare att skapa karaktärer som passar in i världen och som kan förhålla sig till den på rätt sätt. Det kan även ge uppslag till nya intriger som spinner vidare på gammal historia eller återuppta intriger som verkar ha runnit ut i sanden (för det händer).
Så, ge mig er feedback och era funderingar kring det här. Må gott!
/Emmelie / Miredil/ Ljusfurstinnan.
Miredil

Re: Det är inte tillräckligt.

Inläggav Zargas » tor mar 29, 2012 3:51 pm

Har man ett längre uppehåll emellan lajven, som i mitt fall, så hinner mycket ändras. Vilka faktioner som styr i navle och politik generellt. Det borde skrivas någon krönika på hemsidan efter varje lajv eller så som sammanfattar de delar som kan anses offentliga. Annars får man börja om på ny kula varje gång man hoppat över något års lajvande. Det saknar jag mest i sammanhanget i dagsläget.
Zargas

Inläggav Therion » lör mar 31, 2012 10:18 am

Jag kan inte annat än hålla med om att det är bedrövligt dålig fiktion som ligger uppe på hemsidan, särskilt om man jämför med vad som faktiskt finns skrivet och är inskickat av alla grupper hittils.

Fördelen är ju att man kan improvisera hej vilt utan att det är direkt fel, å andra sidan finns det inget rätt att spela tillsammans i.

Jag tror tyvärr inte att det är något som kommer ändras på på flera år till, då föreningen sedan starten har varit mycket trög på att förändra sig.
Therion

Inläggav Fermen » lör apr 07, 2012 1:17 am

Ska spela mörkeralv i kommande lajvet. Rasen nämndes inte ens i stämningstexten, tyckte det var lite egendomligt. Skulle gärna vilja se några tidigare texter med, vet inte så mycket om vad som pågått i kampanjen då jag aldrig varit på lajvet förut. :P
Fermen

Inläggav Tergash » tis apr 10, 2012 5:10 pm

Hej, jag har för några år sedan tagit upp detta med hasse och erbjöd mig att skriva lite om bara beslut kunde tas om vissa fakta (om hur världen ser ut och så) svaret jag fick var att det inte skulle finnas info för att det hämmade kreaktiviteten... Jag tkt de var lite störande för om jag tar vår grupp som exempel som har beskrivande historia på tretusen år, så finns det väldigt lite att använda sig av på hemsidan och att smida ihop vår bakgrund med i kampanjenshistoria. Detta har resulterat i att vi hamnat i otaliga meningsskiljaktligheter med lajvare från andra fraktioner, då vi inte ens kunnat sätta rätt vädersträck på artaria och eleria..

Apropå att man kanske bör uppmärksamma vad som händer mer så vet jag att andra arrangörer släpper "eftertexter" som egentligen bara är en sammanfattning av saker som faktist hänt, så att man även om man inte hunnit höra det inlajv ändå får reda på hur det gick (tex i slaget om navle) då det är rykten som med ALL säkerhet ändå skulle nått till karaktären :)

Kan vara en idé? som respons på "krönikan"
// Jonathan Stjernlöf
zamauzur.tk
Tergash

Återgå till Kampanjen