Mörker alver och svartblod får 3 i bas kp?

Mörker alver och svartblod får 3 i bas kp?

Inläggav Skärlie/Skugga » tor sep 01, 2011 11:02 pm

Jag har inget emot att svartbloden fick ett extra kp men varför fick mörker alver det?
Om något borde det vara drowerna som fått den om någon alls.

Jag köper inte att mörker alverna skulle vara mer fysiskt hårda än en människa eller andra alver.
Varför skulle drowerna få det? Därför att åtminstone så skulle det vara försåtligt med tanke på att de kommer från en ganska ovänlig plats/platser men även då så skulle jag klia huvudet lite.

Jag ser det här som en kul grej då det betyder att Eleria äntligen börjar ballansera om saker och ting, men tyvärr kan jag inte se varför de ska få ett extra kp bortsett från att locka nya mörker alvs lajvare.

Och ja, jag är medveten om att den här buffen inte stackar med ringbrynja eller något sådant då de behöver full plåtrustning för att komma till 4 kp.

Att Orchena fick en buff gör inget, de borde ha fått den för länge sedan då det speglas i hur de lever och så vidare.

Men som sagt så är det en kul grej att de äntligen börjar ballansera om saker och ting, allt de behöver göra nu är att fixa demonerna så det blir lite farligare och ta bort Legolas insta kill pilarna från skogs alverna så kommer det bli mycket mer mysig ^^.

Skugga
Senast redigerad av Skärlie/Skugga tor sep 01, 2011 11:52 pm, redigerad totalt 1 gång.
Skärlie/Skugga

Re: Mörker alver och svartblod får 3 i bas kp.

Inläggav Zmrzlina » tor sep 01, 2011 11:16 pm

Det här är nyheter för mig. Vad har du fått det ifrån? Eller står det i ett utskick som inte nått mitt hörn av Stockholm ännu?
Zmrzlina

Re: Mörker alver och svartblod får 3 i bas kp.

Inläggav Skärlie/Skugga » tor sep 01, 2011 11:51 pm

Gå till mörker alvernas info sida på home pagen och skrolla ner. Jag blev informerad från ansiktsbok och har kollat frenetiskt men hittar inte infon om orcherna men mörker alvernas uppdatering finns på deras info sida.

Om orcherna verkligen fått en level up så får vi behandla det som ett ryckte tills vidare då jag inte sätt något bevis för de, men det kanske kommer ut med utskicket. Vem vet?

Skugga
Skärlie/Skugga

Re: Mörker alver och svartblod får 3 i bas kp?

Inläggav Zmrzlina » fre sep 02, 2011 3:00 am

Ok, såg det på mörkeralvernas infosida jag med nu. Jag tycker det är kul att EH vågar experimentera lite och inte göra alla raser exakt lika i strid. Det är skillnad på orcher, alver och människor, trots allt.
Zmrzlina

Inläggav Skärlie/Skugga » fre sep 02, 2011 1:31 pm

Jag kan tyvärr inte se varför mörker alver av alla raser skulle få en buff. Om de inte börjar ge alla raser en buff på något sätt så kommer jag säga att det här är BS, mörker alver kan inte vara mer fysiskt starka än andra alver.

Skugga
Skärlie/Skugga

Inläggav Robert » fre sep 02, 2011 2:40 pm

Svaret är att de vill få fler att spela mörkeralver, thats it.
//Calminaion
Högalv

MSN: gammelman@hotmail.com

Epost: robert.u.hamberg@gmail.com

http://www.z-lajv.se
Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Skärlie/Skugga » fre sep 02, 2011 4:20 pm

Men då så kommer det till nästa lajv komma många fler Mörkeralver som kommer missbruka regeln och så kommer man att ta bort den eller så har man glömt bort den.

Skugga
Skärlie/Skugga

Inläggav Robert » fre sep 02, 2011 5:24 pm

Risken finns, och jag tror nog arrangörerna tagit med den risken i beräkningen.
//Calminaion
Högalv

MSN: gammelman@hotmail.com

Epost: robert.u.hamberg@gmail.com

http://www.z-lajv.se
Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Iker » fre sep 02, 2011 5:39 pm

Ja, det är enligt Hasse för att göra mörkeralver mer intressanta igen, men inte bara så enkelt som att "med mer kp kommer fler vilja spela dem" utan det är faktiskt en strategi för att göra andra raser mer rädda för eller mer respektfulla mot dem eftersom de är farligare nu och ett större hot, och genom det styra spelet gentemot mörkeralver (och orcher för de får också +1 kp nu) så att det i sin tur leder till att dessa tycker det blir roligare och bättre spel och fler vill spela mörkeralver.

Sen, ja, jag tror också att det leder till att det blir de bofferkåta som väljer mörkeralver enkom för att få fördel i strid och att det /inte/ leder till bättre spel från nya mörkeralvsspelare vilket i sig självt leder till sämre spel från andra gentemot mörkersalver. Jag tror inte heller, tyvärr, att de som lajvat kasst mot mörkeralver förr kommer skärpa till sig för att mörkeralverna tål mer. MEN, jag tror att de små grupper som ger sig ut i skogen för att kaxa mot mörkeralver och svartblod nu kommer märka att detta inte längre lyckas fullt lika bra, då en strid med fem mot fem inte längre är lika jämn och "rolig" för dem. Där kan vi förhoppningsvis se förändring. Och med lite tur så har jag fel och folk skärper upp sitt spel gentemot mörkeralver och orcher också, dvs spela mer på rädsla och respekt för nåt farligt.

Den som lever (och deltar) får se. =)
Användarvisningsbild
Iker

Inläggav Skärlie/Skugga » lör sep 03, 2011 12:01 am

Men då är det ju ett misslyckande, man ska inte frästa folk till att lajva något för att de är buffade av fel anledningar. Och att folk borde vara rädda för dem på grund av ett extra kp är inte rätt sätt att tackla problemet, det är som varför folk undviker konflikter med vampyrer och skogs alver. Man slåss inte mot vampyrer då de är lite over powered och man slåss inte mot skogs alver för att de har pilar som dödar dig omedelbart även om de träffar dig i handen eller foten, detta har lätt till att alverna lajv för lajv nackat fler roller. Det är som Skavens (rått människor) som i början av kampanjen (så länge sedan) hade warp stones som nollade alla i närheten då man kastade dem, bra att ha till försvar men när de började använda dem till anfall tog man bort dem (och man la till cat män men det är en annan saga).

Och om jag ska vara ärlig så har mörker alverna inte gjort något rollspelmässigt som ska göra folk rädda för dem, som att sno någons barn eller gå in i byn under natten och förgifta, hota eller hypnotiserar en adels man så att de kan sprida skräck eller hålla en viss form av kontroll och rollspel över byn. Istället så gör de som andra alver och vit jag vet rollspelar bara alver mot andra alver (bort sätt från hög alverna).

Jag minns tiden på "Bistra tider" då man var rädd för demoner för om man gick på dem så var du körd. Men så började de missbruka sina krafter och så tog man bort deras förmågor och idag är lajven fyllda med "halv demoner" eller vanliga demoner som är lika farliga som en människa bort sätt från att de helar snabbare och att det är omständligt att döda dem om det inte råkar vara för plot conveniences.

Skugga
Skärlie/Skugga

Nästa

Återgå till Kampanjen