Några frågor

Några frågor

Inläggav allaka » fre jul 15, 2011 9:37 pm

Hej, jag tänkte kanske vara med nästa år (2012) då det nu är försent för mig att fixa utrustning och dylikt men jag har några frågor

1. Jag tänkte kanske vara någon sorts resande handelsman och undrade vad för sorts varor man skulle kunna ta med, om några alls?

2. Jag tänkte också ha vapen i form av ett svärd med ursäkten att det är rätt farligt på vägarna och att han spenderade pengar på att köpa ett. Och som ursäkt till varför han kan använda det skulle jag komma med att han var en föredetta soldat eller något liknande. Skulle detta vara acceptabelt?
allaka

Re: Några frågor

Inläggav Iker » fre jul 15, 2011 10:12 pm

Varor kan vara vad som helst som går att bära. En resande handelsman kanske handlar i dyrbarheter som ädelstenar, reliker, kryddor, smycken etc, men det behöver inte vara så exklusiva varor. Precis som handelsresande idag så reser nog en handelsman för att hitta nya marknader, sluta avtal, hitta återförsäljare, knyta nya råvaruproducenter till sin verksamhet osv osv. Det är också tänkbart att man söker köpare till mycket stora lager varor och då bara för med sig varuprover eller förteckningar av vad man säljer.

Vad gäller beväpning så var det historiskt inte ovanligt att resande köpmän var beväpnade. Lag och ordning existerade i princip inte och att bära ett vapen kunde vara en förutsättning för att lämnas orörd på vägarna om man bar på sig något som var värt att stjäla, vilket en köpman gärna gör. Att kunna hantera vapnet är däremot inte alltid lika självklart då det mest fungerar avskräckande och man knappast behöver vara en fäktmästare för att jaga bort utsvultna bönder till stråtrövare. Men var du rik och/eller uppväxt i en finare familj så är det en fråga om social status att bära ett svärd och att kunna hantera det och åtminstone en grundläggande utbildning i att använda det är inget konstigt och är kanske en mer naturlig bakgrund för en handelsman än att tidigare ha varit soldat.
Användarvisningsbild
Iker

Inläggav allaka » fre jul 15, 2011 10:30 pm

Jo, jag kanske kör med den historien istället. Tack! Me då har jag en fråga till, ungefär använder man som ädelstenar i Lajvet? är det färgade plastbitar eller?
allaka

Inläggav Iker » lör jul 16, 2011 10:39 am

Jag skulle nog köra på ädelstensslipade plast/glasbitar som används för att göra halsband, alternativt halvädelstenar man köper på Hare Krishnabutiker motsvarande. Men vad som helst som ser bra ut funkar väl. Men kolla med arr först. Ädelstenar är ju värdefulla och jag har själv varit med om stora ekonomiska obalanser när folk på eget bevåg tar med en massa "ädelstenar" de sen använder som valuta på lajvet.
Användarvisningsbild
Iker

Inläggav allaka » tis jul 26, 2011 8:48 pm

Tack.

Då har jag bara en fråga till, finns det någon affärs kedja som säljer latex, jag bor som sagt uppe i Umeå
allaka

Inläggav Smyglunden » tis jul 26, 2011 10:49 pm

Finns latex att köpa på nätet. Butiker jag kan tänka mig har det är korps, svartakatten, viking, nidingbane och dylikt
Smyglunden

Inläggav svartros » ons jul 27, 2011 5:30 pm

panduro är bäst och dem säljer formgummi. hållbarare och enklare att arbeta med =)
LAJV fuckers!!!!!=D
Användarvisningsbild
svartros

Inläggav Engar » tor jul 28, 2011 12:48 pm

Bor själv norr om umeå. Vi köper från svartakatten.

http://www.svartakatten.com
Engar

Återgå till Kampanjen