Osäkra pilar

Osäkra pilar

Inläggav Leck » ons apr 27, 2011 6:39 pm

Jag var på lajvet uppgörelsen/orostid nyligen och deltog i striden mellan Navle och Stendal. Under striden fick jag se något som fick håret att resa sig på mig senare. En av bågskyttarna som deltog under striden (tänker inte peka ut vem det var eller vilken sida denne stod på) satte en pil i pågen och spände den men pilen var VASS. Kan inte veta om pilens latexskydd lossnat tidigare då han inte sett det eller om han råkat tagit en pil som bara låg som prydnad i stridens hetta eller hur det nu låg till men den hade en vässad träspets. Det var inte förren han spände bågen fullt ut och siktat in sig på sitt mål som han upptäckte felet med pilen och då kastade han såklart bort den och tog fram en annan pil. Men hade han bara tappat pilen, bara släppt taget av misstag eller inte hunnit se detta i tid så hade det MYCKET lätt kunna resultera med död eller grotesk skada. Jag gjorde en användare bara för att ta upp det här och tråden är inte menad för att trycka till denna person alls, utan mot pilar i allmänhet. Är det tillåtet att låta vassa pilar ligga lite här och var för att "höja stämningen" på något sätt, i så fall är det ju rent idiotiskt. Och om det bara var en dålig pil som gått sönder tidigare, borde inte kontrollen av pilar skärpas markant vid inchecking?
Leck

Re: Osäkra pilar

Inläggav Jonathan » ons apr 27, 2011 7:29 pm

lajv bågar har bara en viss spännings tillåtelse på eleria, och om hans båge var korrekt, skulle nog inte pilen ha gjort någon större skada.

svaga punkter, som ögon och oklädd hud kan vara i riskzon, men märk att en godkänd lajvbåge i eleria antagligen inte kommer döda någon.

Under mina år som lajvare kar jag sätt pillat träffa med bakänden först, svärd vika sig under strid, och uppgjorda blankvapen strider som gått fel.

Ingen har dött då jag varit med, och enhörningens vapenkontroller sorterar bort de flesta felaktiga vapen, något de gör bättre en andra lajv (om än brutalare).

Det sagt ska man ju se efter vad det är man skjuter, något denna skytt tycks ha gjort!

Detta sagt ska jag meddela att jag inte använt en båge på många år, så döda mig inte om jag sagt något fel.

MVH. Jonathan, lajvare i... 11 år nu
Nicolaj av Röda Urnan
Jonathan

Inläggav Leck » ons apr 27, 2011 8:00 pm

Jonathan skrev:lajv bågar har bara en viss spännings tillåtelse på eleria, och om hans båge var korrekt, skulle nog inte pilen ha gjort någon större skada.

svaga punkter, som ögon och oklädd hud kan vara i riskzon, men märk att en godkänd lajvbåge i eleria antagligen inte kommer döda någon.

Under mina år som lajvare kar jag sätt pillat träffa med bakänden först, svärd vika sig under strid, och uppgjorda blankvapen strider som gått fel.

Ingen har dött då jag varit med, och enhörningens vapenkontroller sorterar bort de flesta felaktiga vapen, något de gör bättre en andra lajv (om än brutalare).

Det sagt ska man ju se efter vad det är man skjuter, något denna skytt tycks ha gjort!

Detta sagt ska jag meddela att jag inte använt en båge på många år, så döda mig inte om jag sagt något fel.

MVH. Jonathan, lajvare i... 11 år nu

Okej, själv har jag inte lajvat särskilt länge. En kompis fick dock en pil i ansiktet under en strid under lajvet "Ärans fält och dödens ängar" och jag fick höra att det gjorde hiskeligt ont. Nu finns det väl måhända ingen riktigt risk om pilen har sitt latexskydd på men i detta fall fanns inget som helst spår av skydd och den verkade rentav vässad dessutom (varför man skulle göra något sådant förstår jag inte). Den såg rätt vass ut och hade den avfyrats då bågen varit fullt spänd och träffat någon i hals eller öga så har jag ingen tvekan alls om att det skulle kunna döda och det är det som oroade mig. :shock:

Vill påpeka att jag inte menar att anklaga kontrollanterna för att slarva med kontrollen för jag har själv sett hur noga de är då de kontrollerat mina egna vapen och har även hört av flera besvikna personer att de fått sina pilar beslagtagna så jag tyckte det var konstigt. Men det kan ju också vara så att personen i fråga inte tog dem till kontrollen utan använde dem i tron om att det inte var någon fara.
Jag har aldrig använt båge så vet inte hur kontrollen av pilar går till men jag kände att jag borde ta upp det efter det jag såg :|
Leck

Inläggav Jonathan » ons apr 27, 2011 8:44 pm

Kan det vara att någon hade trampat på pilen? De har en tendens att gå av i en vinkel då.

Kollade upp båg regler, och det är fortfarande en gräns på 16 pounds som bågen får ge. Ögon är i riskzon (samma med alla vassa föremål) och du kan nog få lite sår, men det är nog inte värre en att springa in i en vass gran gren i mörkret.

16 pound är en VÄLDIGT svag båge
Nicolaj av Röda Urnan
Jonathan

Inläggav svartros » tor apr 28, 2011 11:02 am

jag har svaret:

det är skit svårt att skjuta på nära håll så dem flesta pilar man skjuter får knappt något fart alls, har fått 2 pilar i huvudet under första striden mellan ulvhaidarna och orrarna då jag bestämde mig för att ta ut 5 pilbågs skyttar och det gjorde inte ont alls utan studsa bara.

Pilen som du gnäller på som var vass är inte skyttens fel utan jag såg folk som stoppa i nya pilar i pilbågsskyttanras koger så dem skulle kunna fortsätta skjuta, och då har förmodligen en av dem redan skjutna pilarna varit av som sedan någon stoppat i hans/hennes koger.
jag såg bland annat minna 5 pilar som jag låna ut till en innan striden skutas både fram och tillbaka mellan dem olika sidorna =)
LAJV fuckers!!!!!=D
Användarvisningsbild
svartros

Inläggav svartros » tor apr 28, 2011 11:10 am

och jag vågar säga att du kan spänna din båge och skuta mig i ryggen med din trasiga pil på 20 meter ;)

pilen som är av har ju bara mellan 90-30% av sin fulla längd kvar så så säg att den går av på mitten då kan du bara bara spänna bågen hälften så långt som innan vilket betyder kraften i pilen blir halverad längden den flyger blir halverad och den riskerar att fattas upp av vinden mycket mycket lättare, så att tro att du ska dö av en halv pil är ju bara att glömma men vist kan du få ett skapligt sår om du träffar rätt på 1 på 100 försök
LAJV fuckers!!!!!=D
Användarvisningsbild
svartros

Inläggav JensFriberg » tor apr 28, 2011 11:14 am

Jonathan skrev:lajv bågar har bara en viss spännings tillåtelse på eleria, och om hans båge var korrekt, skulle nog inte pilen ha gjort någon större skada.

Jag har en gammal båge med mycket svag styrka (8pound ca).

Med den har jag lyckats skuta rakt genom en dörr. Då var pilen inte vass, utan bara utan boffer.
JensFriberg

Inläggav Iker » tor apr 28, 2011 11:27 am

En båge godkänns genom att dess styrka mäts med innehavarens egna pilar. Dessa kan vara korta medan man sedan på lajvet får händerna på längre pilar och kan spänna hårdare med (ofta MYCKET) högre styrka som resultat.

Jag såg vid vapenkollen på onsdagen före lajvet en pilbåge godkännas som var alldeles för kraftig och med alldeles för långa pilar. Tjejen fick bågen godkänd mot löfte att bara spänna bågen till halva hennes pilars längd. Detta är dessutom något jag hört talas om har hänt många gånger förr, exempelvis att en för stark båge godkänns för en viss längd (särskilt korta) pilar. Men allt detta går åt skogen då man börjar skjuta andras pilar av varierande längd och som man inte vet säkert om de blivit godkända av arr eller används ändå, eller i stridens hetta glömmer att bara spänna halvvägs.

Jag hade en båge på omkring 10 pound. Det var en glasfiberbåge för nybörjare/barn. Med den sköt jag genom läder, ringbrynja, tunna plywoodskivor och mycket annat på skoj med vassa pilar. Jag kan bara föreställa mig vad den skulle kunna göra på oskyddat kött. Mina skarpa pilar hade dock metallspets. Vässat trä skulle aldrig ta sig igenom trä eller läder etc, men på oskyddad hud äter det sig igenom med lätthet om det bara är vasst nog.
Användarvisningsbild
Iker

Inläggav JensFriberg » tor apr 28, 2011 11:36 am

svartros skrev: säg att den går av på mitten då kan du bara bara spänna bågen hälften så långt som innan vilket betyder kraften i pilen blir halverad

Nja.
Halv draglängd betyder inte halv dragstyrka.
Exakt vad det betyder är olika från båge till båge
JensFriberg

Inläggav JensFriberg » tor apr 28, 2011 11:41 am

Iker skrev: Vässat trä skulle aldrig ta sig igenom trä eller läder etc, men på oskyddad hud äter det sig igenom med lätthet om det bara är vasst nog.

Se min post ovan:
8pound (ca) och PLATT "spets" av trä gick genom en inomhusdörr.

Men allt detta är runt prat.
Jag tror att alla är överens om att man inte under några omständigheter skall skjuta oboffrade pilar på varandra.
JensFriberg

Nästa

Återgå till Kampanjen