Osäkra pilar

Re: Osäkra pilar

Inläggav Iker » tor apr 28, 2011 11:46 am

Inomhusdörrar är dock tillverkade av supertunn fanér (0.5mm ca) och tunn masonit. Det behövs löjligt lite kraft för att gå igenom detta om det är på liten yta, som en blompinne exempelvis. Trä däremot, riktigt trä, är en helt annan femma. Men ja, aldrig skjuta oboffrade pilar mot någon, oavsett styrka. Helt klart. Men så har ju ingen gjort det heller så diskussionen är ju teoretisk och "rund" redan från början. Behövs skarpare regler? Nej. Vad som behövs är att folk följer de regler som finns. Ja.
Användarvisningsbild
Iker

Inläggav JensFriberg » tor apr 28, 2011 11:52 am

Iker skrev: Behövs skarpare regler? Nej. Vad som behövs är att folk följer de regler som finns. Ja.

medhålles
(och så var det ingen ekdörr så klart...men inte sååå tunn när jag tittade på insidan)
JensFriberg

Inläggav Aderyn » tor apr 28, 2011 1:23 pm

trolls. trolls everywhere.

Leck: oroa dig inte - det är inte farligt =)
Aderyn

Inläggav Ramses » tor apr 28, 2011 5:09 pm

Jag har kommit in flera gånger med min båge som är på 20 pounds men jag spånner den ALDRIG fullt på ett lajv eftersom det bara ska markera...

Jag såg också pilen och den var ovanligt kort så antagligen hade den gått av.

När det kontrollerar min båge och pilar så är de väldigt noga...

/ramses lajvat i 3 år
Ramses

Inläggav Leck » tor apr 28, 2011 7:39 pm

Ja så var det nog, den hade väl gått av. Allt gott i så fall, sånt händer ju. Återigen så var tråden inte menad att klanka ned på bågskytten på något sätt för sådana här situationer kan drabba vem som helst och han kollade dessutom på pilen innan han avfyrade. :)
Leck

Inläggav Helerion » fre apr 29, 2011 10:32 pm

svartros skrev:
Pilen som du gnäller på som var vass är inte skyttens fel utan jag såg folk som stoppa i nya pilar i pilbågsskyttanras koger så dem skulle kunna fortsätta skjuta, och då har förmodligen en av dem redan skjutna pilarna varit av som sedan någon stoppat i hans/hennes koger.
jag såg bland annat minna 5 pilar som jag låna ut till en innan striden skutas både fram och tillbaka mellan dem olika sidorna =)

Pilar hör BARA ihop med den båge dom checkats in med! Annars finns det risk att dragstykan blir för hård. t ex om du checkar in en båge med 60 cm lång pil och sen hittar du 75 cm långa pilar som du drar fullt med. Då ökar dragstyrkan väsentligt.

Använd alltså bara egna pilar!!!
Helerion

Inläggav Jan Ståhlfamn » tor jul 21, 2011 6:14 pm

som nog dom flesta sett på tv, så tränger inte en pil så djupt. Såg när dom skulle tävla, Långbåge på 70 pounds mot en musköt. såklart gjorde musköten större skada. Men långbågen trängde in ca max 7 cm på ett ungefär. en lajvbåge på max 16 (?) med bara en träspets kan som max tränga in runt under 1 cm på en kroppsyta. Kom ihåg att huden är mkt starkare än man tror. o chansen för att pilen träffar skellet är 98 %. En penetrations skada på max 1 cm, är ingen livshotande skada. det kan blöda mkt, ja. men långt ifrån att tömma kroppen på blod. Häll ut ett 1L mjölkpaket så ser ni, det är riktigt mkt vätska. En vuxen innehåller runt 5-7 liter om jag minns rätt. o 3-5 på en ungdom. allt beror såklart på storlek o ålder. Men man får ingen akut skada. Det man gör vid en sån skada. är att i all mån stoppa blodet. Tryck med handen, tryck i ett finger om det går. det viktigaste är att personen läggs ner med benen i högläge. Benen innehåller massa blod. Säg att man fått en pil i armen. Armen ska då va i högläge. simpelt. personen läggs ner för att undvika cirkulationssvikt. Vi har även riktigt duktiga sjukvårdare på området o det var flera sjukvårdare i navle under striden som dels är sjukvårdare i flottan alt armén. Dom kan ta hand om skottskador. Så helt enkelt. En pil med träspets kommer med nästan 99% göra en mindre skada :)
Jan Ståhlfamn

Inläggav Therion » lör jul 23, 2011 3:26 pm

Jag håller med om att en ovadderad 10mm trästav från 16 p båge kan tränga in 1-2 cm i oskyddad människa.
Däremot:
Det kanske inte är dödligt, Men 1cm in i ögat, igenom en tand, in i en hand kan ge mycket svåra skador som inte är dödliga men gör personen invalid för resten av livet.
Therion

Inläggav Jonathan » sön jul 24, 2011 12:19 pm

Therion skrev:Jag håller med om att en ovadderad 10mm trästav från 16 p båge kan tränga in 1-2 cm i oskyddad människa.
Däremot:
Det kanske inte är dödligt, Men 1cm in i ögat, igenom en tand, in i en hand kan ge mycket svåra skador som inte är dödliga men gör personen invalid för resten av livet.

Ja du, ska vi börja rabbla skräckexempel så kan jag säga att jag tidigare sätt pilar vända sig i luften och träffa med änden först.
Men det hör till ovanligheten.
Ska du förbjuda pilar för att de kan gå av, skutas med, och hamna i någons öga?
Du kan lika gärna förbjuda folk att springa i skogen.
De kan springa in i vassa grena! (har själv gjort det :P) Man kan ramla i ett dike och bryta benet! (har jag varit med om) Och du kan ramla och slå ut tänder eller få järnskakning!

Jag har dock aldrig varit med om anat än skrapsår och blåmärken från lajvpilar. Folk som ramlar och missbrukar eldar är de saker jag sätt orsaka allvarliga skador. Och plåtrustningar kan skära upp rejäla sår ibland. Men det är inte värre än vid någon annan hobby.

Så vi karske kan lugna ner de föräldrar och små som läser det här, och säga att det inte är någon risk att någon blir spetsade av pilar?
Nicolaj av Röda Urnan
Jonathan

Inläggav Henrik Hedberg » sön jul 24, 2011 1:55 pm

Ja, jag har lajvat sedan 1990 och har ALDRIG sett någon göra illa sig på en lajvpil. Bågarna vi använder och de rejäla "kuddar" vi har frampå pilarna gör att det mer liknar ett spännande kuddkrig än något annat.

Men samtidigt är det ett ständigt pågående arbete med att tänka på säkerheten. Var och en tar ansvar för sin egen utrustning (så att man inte har spetsiga delar som sticker ut från rustning, att lajvvapnen är hela och säkra osv) och sitt eget agerande (att man tar det lugnt i strider och skapar en cool scen hellre än att man trummar på som om det vore VM i AirDrumming.

Jag tycker det fungerar bra i eleriakampanjen.
Enesh av det Svarta vattnet. Notor habAthemhêl!
Henrik Hedberg

Föregående

Återgå till Kampanjen