Ris, Ros och Tacktråd: Uppgörelsen/Orostid

Re: Ris, Ros och Tacktråd: Uppgörelsen/Orostid

Inläggav Roggo » lör apr 30, 2011 9:42 pm

Tjipp!
Jag var en av tre i en grupp som gestaltade ett gäng vättar med kanske en liten annorlunda aproach än resterande. Luftens hjältar även kallade, haha.
Vi spelade mycket på den djuriska sida vi anser att svartblod har, och jag vill tacka alla svartblod som spelade med i våra möten med rörelser, grymtningar och ylanden, ja jag vet inte vad för jäkla tokerier vi hade för oss!
Så den kvinnliga forskarvätten Natatath vill dela med sig av några små och stora händelser som förgyllde lajvet, och ge några extra fina rosor till följande:

Mina kompanjoner Gakh och Tarboush: Ni är trasiga. I själen.

Grim Lööke: Din underbara tok, synd att du inte joinade oss som vättar men det blev fantastiska möten mellan oss iaf. Och vi sydde enbart igen din mun för att du är så... så... Liten men naggande ond.

Artariska kyrkan: Kul att träffa er alla, gamla som nya ansikten!

Matheus: Kvintus Spjut och Hillevi Handfast gillar Grims dåliga inflytande på dig, du kan bli nåt en dag ;)

Arthir/La'Va: Alltid lika rolig att träffa in som off.
Att få vänner genom lajv som man träffar där i skogen lajv efter lajv sätter extra guldkant på evangemanget.

Arkerna: Era håriga skogstokar! Ni är helschyssta in som off och jag är glad att jag fått stifta bekantskap med er allihopa!

Morgu/Erik: Kvintus Spjut i sommar, annars!

Väktaren Klaus: För att du stod ut med våra upptåg om och om igen, och höll fast vid din roll stenhårt.
Din blick när vi skulle ge Grimm en "förlåtpresent" för korsstuleriet i Stendal i form av en blomklädd Stendalsflicka, den var priceless. Du agerade helt rätt och gjorde det bästa av situationen tycker vi.

Blomsterflickan: Tusen tack för att du ställde upp som present!
Du spelade jättebra och även om det inte blev som planerat så blev det ju jättekul :)

Grimm i Grimsby: En ros till dig som stod ut med oss! Vi vill ha vår gaaaas! Nästa lajv satsar vi på att stjäla din biltuta.

Ökenalverna: Maken till snyggare och bästigare alver har jag aldrig skådat! Ni var frickin' awesome.
När ni lyckades få in oss i Stendal efter att vi försökt förgäves så många gånger, ja då ville jag gå ur karaktär och kyssa er båda.

Biblioteket i Navle: Synd att det inte blev mer spel mellan oss, men det lilla som vart var guld värt.
Att ni var genuint intresserade av oss och tog tillvara på tillfället som gavs med att tre utbildade svartblod strök omkring i Navle, jätteroligt.

Navle i allmänhet under handelsdagen: En ros till alla vi spelade med där i skymningen.
Ni som lät oss tåga in i läger, stjäla kakor, ställa envisa frågor, lukta, pilla och vara allmänt klängiga. Ni som nekade oss och spelade på er rädsla.
En ros till den stora barnfamiljen som visade stort intresse och spelade med när vi frågade om de sett hur vårt luftskepp kraschat borta i Norrskogen.
Och för att ni matade mig med kexchoklad sista natten, haha. Och vattnet ni gav mig, jag hade stupat annars!

Vätten Krabsnog/Pagog: Tack som tusan för att jag fick lim av dig när hakprotesen höll på att krevera. Du var allmänt jättebra.

Ritualmästarna: Vi stötte på er lite hipp som happ och det var lika roligt varje gång.
Ni hade ett så skönt lugn och en slags vishet över er, som kändes så äkta.
Tack för att ni stod ut med oss och lät oss pilla och peta, och fråga om allt, framför allt!

Ett gäng orcher: Ni som sålde oss människokroppsdelar när vi berättade att vi var forskare,
och till döingen som spelade med när vi skar av fingrar! En sån liten enkel handling gör saker mycket roligare och mer minnesvärda.

En annat gäng orcher: Ni få som kunde tala eller förstå lite av min svartiska. Stämningshöjare!

Vätten Burzum-Auga med kompanjoner: Ni var roliga att stöta på i skogarna. Tim, hade aldrig känt igen dig om inte Ark-Erik avslöjat din identitet!

Orrarna: Vi mötte er på stora fältet en kväll, när vi precis klivit ur från Navleskogen.
Det var ett roligt möte för ni spelade så bra, ni visste inte riktigt vad ni skulle göra.
Sen för övrigt är ni supersnygga, ville jag bara tillägga.

Börge: En ros till dig för att du agerade medlare under Tarbouschs korsintåg i Stendal. Vi gillar dig!

Värdshuset i Stendal: Schysst chokladpaj för femton spänn!

Värdshuset i Navle: Schysst lir när vi kom in som Kvintus Spjut och sjöng lite knektvisor! Och för att vi inte fick komma in som vättar!

Hasse: Tack för superbra intriger trots krånglet vid anmälningen och det mystiska försvinnandet av bakgrundshistoria.

Folk i allmänhet som inte avfärdade oss som idiotiska svartblod, utan ville föra en vättig (höhö) konversation, i den mån att det gick förstås...

Har säkert glömt en hel drös. Då får vi väl spöa mig på nästa lajv!

Ses kanske till höst!
Roggo

Inläggav TobbeToffs » sön maj 01, 2011 4:30 pm

dags för mig, Broder Augustinus från Tempelorden Heliga Emanuels Brödraskap, Artariska Kyrkan, att ge ut mina små väldoftande blommor.

Väktare Volgeist: JP du är en underbar lajvare som underlättar för samtliga i din omgivning. det finns mycket att säga om dig och din karaktär så jag nöjer mig med att säga att jag ser fram emot många framtida lajv och en himla massa möten om ditten och datten ;)

fröken Volgeist: en fantastisk adelsdam som tydligt stack ut ffrån resten av adelspacket i stendal. hennes djupa och verkliga tro gav mig mycket under de samtal som sköttes. en exemplarisk dam som får broder augustinus att beundra henne.

Dies Irae: ni är ett underbart gäng lajvare och jag ser fram emot framtida äventyr med er och mot slutet så tyckte jag mig se en tydlig skillnad mellan våra ordnar men än dock en stark gemenskap i vår övertygelse i Aeternas kraft. att se broder Gottfrieds försvar av det heliga korset i navle värmde mitt hjärta. utöver detta vill jag tacka de vänliga själar som bjöd på piptobak när min snöpligt tog slut.

Helga: vår tross chef, vår moder. den artariska viljan personifierad, kvinnan som styr med järnhand men samtidigt är så vänlig. du förtjänar en stor bukett med rosor för den fantastiska mat du gav oss.

Artariska armén: det är fascinerande att vandra runt och se ned på er men samtidigt vara stolt över er närvaro. ni är artarier ut i fingerspetsarna. er sång var vacker innan det stora slaget om navle, ert spel på tro och kyrkans makt var bra och det var glädjande att se ett antal ansikten skina upp är ni fick veta att bikt förväntades av er.

kapten wittenburg: vad ska jag säga. det är en trovärdig gestaltning du gör och min tro på att kyrkan är bättre än adeln förstärktes efter du hotade dina soldater med fältdomstol, avrättning och en massa annat för att sedan proklamera att du inte piskar dina soldater när jag erbjöd dig min piska för att skapa disciplin i leden.

mannen med schlom: ditt namn och nationalitet förrymmer mig just nu men du var helt underbar. att sitta och diskutera religion med er var en utmaning men ack så givande. jag hoppas verkligen att ni återfinner er artariska sida.

värdshusvärdinnan: du var en verklig antagonist. jag stämplade dig som elerier omgående. ditt inbjudande till spel och välvilja att verkligen ta konsekvenserna för dina ord om kyrkan gladde... kommer aldrig att glömma dina ord om kyrkans samhälls information....kyrkliga tiggarbrev, vafalls!

luftens hjältar/kvintus spjut: era underbara svin. era dagliga besök var trevliga och eran musik spred syndiga tankar. era svartfolks roller var av högsta kvalité med er ständiga enerverande närvaro och idioti. när jag off fick veta om att ni skulle sno korset så suckade jag djupt men när dagen kom så påverkades jag kraftfullare av händelsen än jag trodde var möjligt. under en lång stund så gick jag runt med en verklig gråt i halsen och när det kom tillbaka med kraven om 20 mänskliga slavar så bubblade hatet. jag misstänker att det även var ni som stod för faceplanten från helvetet efter att ha grävts sig UNDER stendals palisad. att obehindrat lajva vidare efter den och de enorma asgarv som det gav kyrkan är imponerande. "jag gillar hål. och karlar med stora stockar" är oförglömliga ord.

Ulvheidar: ni är fantastiska och ert vatten är mycket uppskattat.

Orrarna: ni är en grupp mycket trevliga individer och trots att ni stod på navles sida i striden så är min tro att ni kommer stötta den artariska saken oförändrad.

Ljusfurstinnan: damn vad du satte mig på pottkanten med ditt plötsliga nattliga besök. helt oinformerad och oförberedd på vem som önskade tala med mig om så vände jag mig mot dig PAOW, där stod du med ditt lysande halsband. detta korta ögonblick cementerade min karaktärs eviga syn på artariska högalver. det var fullständigt magiskt. ditt agerande under detta korta samtal framhävde väldigt bra hur högalver även ska vara. min vilja att ha ett långt och lugnt samtal med dig var orubblig men tyvärr så var jag tvungen att prioritera Artaria framför personlig vilja, annars hade jag brutit mot kyrkans budord vilket är otänkbart för min karaktär. dock så gnagde denna vilja ständigt i mig. dessa samtal kommer att ske....så snälla skicka ett PM eller liknande så vi kan styra upp detta för samtalet är för viktigt för min karaktär för att bara glömmas bort.

Arariska kyrkan: ni vet varför ;)

Solen och värmen: älskade vädret fullständigt under dagarna...det gav mig ju trots allt den mest episka solbrännan genom tiderna. hade jag fått en gadd för varje kommentar efter lajvet vore jag artarias rikaste man.

RIS.

de kalla nätterna: förstår inte varför folk gnäller över solen. det var ju de vinterkalla nätterna som var den stora plågan. tack gode gud för en bunt filtar och kroppar i en stor hög i mögeltältet.

mig själv: jag känner att jag presterade långt under min förmåga när det gäller lajvande. detta skall förbättras till hösten.
TobbeToffs

Inläggav Sissel » sön maj 01, 2011 11:00 pm

Sissel Olofsdotter, sömmerska och suppleant (eller vad man ska kalla det) i Stadsrådet tackar:

Min kära syster Estrid och våra barn för ännu ett mysigt lajv.

Ritualmästarna (synd att vi såg så lite av er den här gången) för att framförallt Enesh tar flickorna på allvar och prövar dem lagom mycket. Lite rädda kan de gott vara. Tack också för den varsamma guidningen vid intrigskrivandet.

Alla Edesmoarna som gjorde spökenas äventyr till en succé.

Nils, Estrid och Idun för trevlig samvaro kring elden.

Nya grannarna Arvid, Sten och den mesta lilla kämpen Loke. Hoppas ni blir bofasta!

Gänget som vi pratade om Ask med kring matbordet. Drulle, knytt, en alv med svårihågkommet namn och den underbare Kapulen.

Orrarna för sången m m.

Gelsias för att ni är obönhörliga.

Fader Maximilian för ett fint dop.

Mullvad för gåtor och kul pratstund.

Alla inblandade i ritualen för de nygamla gudarna. Intense!

Ökengänget och alla andra som krånglar till politiken så att vi aldrig riktigt vet vad som är klokt eller inte när det gäller politik och tro. Geira och Enesh gör mig galen av grubblerier. Vem är ond vem är god? Kan man lita på Enesh? Har Geira tappat förståndet fullständigt?

Alla skadade som spelar sina skador så bra. Man börjar bli rätt haj på att klä av kämparna sina rustningar vid det här laget. En eloge till alla som orkade i värmen. Jag märkte hur svettigt det var...

Fältskären med nål och tråd mellan tänderna, allehanda tinkturer, verktyg för bränning av sår etc. Du var grymt trovärdig!

Hjalt och Blank för att ni kom tillbaka! Hjalt som är barnens vän (gulligt med påskgodis till småtroll och barn) och den evige gentlemannen. Sissel fick skäll för att hon är så godtrogen och avslöjade krigslisten, men det ordnade sig ju.

Fager för att du får oss att skratta hysteriskt åt dina raseriutbrott över "vårdnadstvister" etc, alltid är PÅ i politiken som i striden samt har tid till trams däremellan.

Sist men inte minst Torvald Gruvfogde som förvånade oss alla. Vem hade trott att det var DU som sålt din själ till Meforius. Tårarna i ögonen, förtvivlan och den uppriktiga ångern kändes så äkta att man själv nästan blev gråtfärdig samtidigt som jag kände mig så elak när Sissel var så misstänksam och avståndstagande.
Sissel

Inläggav ulrikalindqvist » mån maj 02, 2011 9:27 pm

Tack
Här kommer en liten hälsning från (de blå) Kunskaparna, Tearly Silverkloo och Helena
Först och främst tack till alla som matade oss under detta lajv. Det är alltid något speciellt att komma till folks lägereldar och ta del av maten. Vi vill även tacka alla som ville dela information med oss. Vi vill också ta tillfället i akt och tacka alla de trevliga människor som vi träffade på offen. Men nu, precis som alla andra har vi en lista på folk vi vill tack lite extra.
Ritualmästarna: Att få stifta bekantskap med er var defenitivt en av de saker som förhöjde vårt lajv. Att få prata med er och bli smittade av ert kryptiska sätt att tala var otroligt roligt. Bara genom att sitta i ert läger fick vi ta del av kunskap som berikade vårt lajv avsevärt. Enesh tack för du tog emot oss, trodde på oss och presenterade oss för allt möjligt spännande folk. Ab-geb, tack för ett kul spel och det faktum att vi fick svar på våra konstiga frågor. ;) att du stod ut med oss är ett under men vi hade i allafall superkul när vi hade våra diskussioner, INTE frågor haha. Och din hallonkaka var det godaste på länge!
Calmenaion: Vi vet inte hur vi på ett bra sätt ska beskriva vårt förhållande inlajv... Men för oss är du verkligen otroligt viktig. Vi litar på dig och bryr oss verkligen om dig och det gör vi inte om många, på slagfältet var det en självklarhet att springa till dig och stötta dig. Hur mycket eller lite tid vi än får spela tillsammans är det alltid njutbart och en upplevelse . Det faktum att vi var nära på att klippa till dig eftersom du är så mystisk av dig är bara ett av de minnen vi håller extra kärt från detta lajv. Att sedan få gå lite off med dig och högalverna var väldigt skumt men väldigt roligt.
Falköga: Det är kul hur en duell som verkligen bestämde våra öden skulle leda till vår nya bekantskap. Det är kul att få alla dessa spelmöjligheter vi fick med dig. Speciellt gillar vi vår fångenskap och hoppas på att få komma på massor med fler äventyr med dig. ;)
Familjen ”Stranik”: Tänk att några man börjar tala på vägen med skulle komma att betyda så mycket för vårt lajv. det var verkligen otroligt kul att stifta bekantskap med er och dela er vardag under detta lajv, med schlom, profetior, go och bröd. Tack för en mysig gemenskap!
Börje: Du är vår äldsta vän och vi vill verkligen tacka dig för att du alltid tror på oss och inte ifrågasätter våra beslut. Du skrattar med oss och skickar ut oss på uppdrag samtidigt som du ler ditt vargagrin, tack för att du alltid förhöjer våra lajv och ger oss en massa spelmöjligheter. Vi hoppas på en fortsatt god gemenskap och samarbete, vi har ju fortfarande lite kunskap att skaffa fram åt dig…
Astaret: Tänk att varje gång vi ser dig blir vi som förtrollade. Att få möjlighet att spela med dig är alltid lika kul. Visst är vi rädda men det är alltid med skräckblandad förtjusning vi talar med dig. När du kallade på oss den här gången och vi började gå efter dig var vi ganska så säkra på att vi närsomhelst skulle dö och stå utan roller…. Det hjälpte inte direkt att vi fick stifta bekantskap med ett visst föremål. Det var på håret men vi klarade oss helskinnade även ur detta möte…
Eldrimmer: Vi har inte haft så mycket med dig att göra men de var mycket speciellt att ha dig stående precis bakom oss under samtalet med Astaret. Vi hoppas kunna finna mer spel till framtida lajv.
Stenbockarna: Tack för ett varmt mottagande vid er eldstad och tack för alla goda skratt och mat. Ni gav oss även en tämligen trevlig kidnappningsupplevelse där i alla fall vittnesbörden lade grunden till bra spel.
Grim och Grimsby: Vi kommer alltid förbi och stör er mitt i maten men ni tar er ändå alltid tid att samtala med oss och i alla fall vi uppskattar verkligen spelet. Tack Grim för all info du ger oss och tar emot och för att du påpekade vårt trötta utseende vilket ledde till att vi välbehövligt gick och sov ett par timmar till. Vi hoppas på ännu mer spel nästa lajv och det var nog det absolut läskigaste ögonblicket för mig, Helena, när du vrålade ”din lömska jävel” till mig när jag vandrade där ensam den sista dagen…

Tack ALLA för ett grymt lajv!
ulrikalindqvist

Inläggav denriktigastorm » tis maj 03, 2011 6:16 pm

Skrivande är Sirion ur Vita rosens brödraskap.

Tack till:

Det trevliga gardet i Navle, som visserligen inte var så trevliga mot min riktiga roll, vilket är helt rätt! ;)

Grimm och Grimmsby: Inte så värst lätt att spela elak när man möter en så tillmötesgående och vänlig individ. Starkt!

Aziz: För att du skötte det snyggt, även om vi kanske INTE gjorde det.

Kallar det hellre feedback än ros.

Arr: För att intrigerna detta lajv verkade vara väldigt dålig genomarbetade.

Navle: För att barn tillåts springa fritt. Detta är INTE ett dagis för barn.

Mvh Sirion, Julius och Frits
denriktigastorm

Inläggav tjalve » ons maj 04, 2011 10:39 am

Jag förstår inte varför alla klagar på barn som springer runt. Eleria ÄR ett dagis, det är därför man tillåter barn att komma på lajven.
Dessutom kan man inte skylla på föräldrar om man gör illa barn i strid. Det är du som stridande som har ansvar för vad du gör precis som du har i verkliga livet.
Jag tycker att barn tillför mycket på lajv, om inte annat så ger det en mycket bättre bild av ett levande samhälle snarare än en by bestående av en bonde, tre magiker och sjuttielva äventyrare i åldern arton till 35.

Tycker man barn är problem på lajv kanske man inte ska åka på lajv som tillåter barn, eller?
tjalve

Inläggav annikawp » ons maj 04, 2011 11:43 am

Jag spelade Reda Simpasdotter, skrivare i stadsrådet i Navle och delägare i handelshuset Simpan.

Jag vill tacka för ett lajv som blev precis så härligt och kul som jag orkade göra det!

Tack för att jag fick bo hos Dargann och Fager! Och överhuvudtaget skulle Navle inte vara detsamma utan mina systrar Simpasdöttrar, hur motigt det än kan kännas innan är det alltid lika kul när vi väl är där! Jag vill också tacka alla i vårt läger för god samvaro på alla sätt; alla i Ljusbringarorden och Månskäras kompani, Svinhuvuden och andra!

Jag hade en kul danskväll utanför värdshuset, och Orrarna och andra förgyllde både kvällar och dagar med musik och sång. Det blev handelsdagar med många festligheter den här gången, bröllopet och inte minst Iduns dop. Tack Nils och Ester för att ni ville döpa Navle stads förstfödda, och för att ni är goda grannar!

Tack också till hela stadsrådet för att ni ger mig så trevliga skrivuppdrag, jag hoppas jag kan komma tillbaka och göra mer av skrivaren.

Jag hoppas också det kan bli mer affärer med Börge Chlou framöver!

Ett stort, stort TACK till brobyggarna, Navles nya bro är fantastisk! Vi har provkört den med rullstol, det går alldeles utmärkt kan jag meddela.

I övrigt tyckte jag det var ett lajv som fungerade mycket bra, och det gör det ju inte minst för att alla arrangörer lägger ner så mycket jobb, så tack till er alla som gör det möjligt för oss att komma och leka!

Jag måste dock säga något om det här med barn, jag blivit indragen i den här världen av mina barn och de har varit i Navle alla gånger jag varit där. I min värld ska Navle föreställa en by, med allt vad som därtill hör, även barn. Barn ska självklart leka, springa, låta och märkas i byn. Sedan bör väl alla kunna hjälpas åt att se till att de inte riskerar att skada sig vare sig det är strid eller andra situationer, men föräldrar har förstås det största ansvaret för mindre barn. Jag har inte uppfattat att mina barn råkat ut för direkt farliga situationer, och jag tycker de har blivit väl bemötta. Det bästa med Eleria och Navle är just att det är så blandade åldrar och att alla är välkomna tycker jag! Jag hoppas det fortsätter vara så.
annikawp

Inläggav sivannemarie » tis maj 10, 2011 7:31 pm

Först av allt vill jag tacka Inoue och herr Börje för att ni tar mig med på dessa trevliga upplevelser.
Sedan Astaret. Tack för att du på höstlajvet inspirerade mig till min roll, och lika inspirerande det här lajvet. Tack också för sista hälsningen via herr Börje, Det både gladde och oroade mig.
Jag ser fram mot höstens lajv .
Och så förstås varulven - jag trodde aldrig att du skulle spela med så häftigt - men du gjorde det! Underbart.
Roligt att de trevliga Ritualmästarna flyttade till Härbärget. Det gav en ny dimension där. Hoppas och glädjer mig åt att få träffa er där igen nästa lajv.
Och förstås Ruffla - en shimrande pärla på mitt barnbarnsband. Din flöjt och yl ger mig alltid en våg av värme.
Tack också alla underbara människor och varelser jag fått pyssla om gett livgivande dryck och goda ord på vägen ibland. Och Falköga, du som trots allt , lyssnade till barnen så fint - jag såg dig! Vi ses alla till hösten hoppas jag.
sivannemarie

Inläggav sivannemarie » tis maj 10, 2011 8:33 pm

Sivannemarie glömde att presentra sig - Ane på härbergärget alias Siv Persson
sivannemarie

Inläggav Siasofia » fre maj 13, 2011 6:05 am

Från Siasofia, som spelar Nolwë i den vit/lila högalvsgruppen I Arda Fanelokeva

Tack till följande:

Till I Arda Fanelokeva: för bra spel i gruppen och för små steg närmare sanningen...

Rilhande: för att du som vanlig tillför epic factor till I Arda Fanelokeva, men det är dags att börja sy nu... ;)

Calondrion: för lärorika lektioner både vid brädet och i stora-boken-om-allting!

Nile: för att du kom och lyste upp lajvet, om än bara för en dag!

I Anar Ainur: för gott sällskap som alltid!

Miredil: för god strid... :)

Till skogsalverna: för att ni faktiskt hittar era egna stigar i mörkret!

Till Tariel: för din sköna blandning av elakhet och otrolig charm vid våra korta möten!

Till Dingo-alverna: för att ni äger som vanligt

Till dom jag glömt: tack!
Siasofia

FöregåendeNästa

Återgå till Kampanjen