Schamaner: Borde vi ha ett möte?

Re: Schamaner: Borde vi ha ett möte?

Inläggav Huyano » ons mar 23, 2011 12:00 am

Först vill jag tacka Henrik, tjavle och Iker för att ni som icke-shamanspelare gett er in och vill bidra i diskussionen. Vi behöver hjälp med att få den här klassen att bli välfungerande i Eleria-världen. I slutändan kommer det antagligen alltid vara någon som inte håller med om slutprodukten, men ju fler som deltar med förslag destå enklare blir det att konstruera något som alla tycker känns genuint.

Som sagt håller jag med dig Tjavle angående att jag vill lita på lajvare och att dessa inte fuskar. Dock blev just denna idé om att binda andar till ting/individer för att ge olika typer av fördelar förkastad när jag föreslog den i början av skapandet av Shamaner, argumentet då var att det fanns stor risk för fusk och att liknande krafter testats förr med dåligt resultat.

Jag tror dock att det skulle gå att genomföra och som du påpekar finns det ju alltid risk för att folk fuskar. Exempelvis är det sällan folk spelar sårade i de 12 timmar man som minimum skall vara skadad om man inte får helning av druider.

Fortsätt gärna med idéer på dels spelsätt dvs hur ni ser er shamaner spelas, krafter/förmågor samt om ni kommer på en shamansymbol (som druiders armband, mordans blodsdroppar) som skulle passa till shamaner. Kommer ni på en symbol så skicka ett PM till mig och skriv inte på forumet att "Inne på indiska har dom halsband för 15kr st som..." eftersom då är det enkelt för andra att få tag i symbolen. Jag vill påpeka igen att jag inte tror att folk vill fuska men det är arr som i största mån möjligt försvåra för de som faktiskt kan tänka sig att fuska.
Daniel Andréasson

Mail/msn: lightsaber_red@hotmail.com
Huyano

Inläggav QuenthilMori » lör mar 26, 2011 8:40 pm

Dock blev just denna idé om att binda andar till ting/individer för att ge olika typer av fördelar förkastad när jag föreslog den i början av skapandet av Shamaner, argumentet då var att det fanns stor risk för fusk och att liknande krafter testats förr med dåligt resultat.

Förkasta inte den idén riktigt ännu. Utan sök upp Munken i Grimsbyn och fråga honom om hans storyxa Arne. Det är numera ett runvapen vad jag vet, dessutom så är det ett av dem få vapen på Eleria-lajven som har en fastbunden själ i sig. Det är inte svårt att hitta Munken då typ alla i Grimsbyn vet hur han ser ut.
QuenthilMori

Inläggav Huyano » sön mar 27, 2011 2:25 pm

Vet vem munken är men jag tror att det i detta specifika fall handlar om ett vapen av artefakt-typ som arr godkännt. När det kommer till förmågan att göra förbund med andar och exempelvis binda dom till ett halsband som ger bäraren giftimmunitet lajvet ut, så krävs ett helt annat regelverk. Hur ofta kan man binda andar? Hur länge varar effekten? Hur skall man gå till väga inlav för att skapa dessa ting? Hur undviker vi att folk fuskar? Om effekten anses vara för stark om den varar ett helt lajv hur vet vi att en spelare inte utnyttjar effekten hela lajvet då de har "smycket" i besitting hela lajvet?

Idéen har blivit förkastad av både Simon då han hade hand om klassen och jag har för mig han hade tämligen goda argument för sin sak, han brukar ha det. Samt sa Hasse till mig att han var orolig för fuskande. Fusk är som sagt inget jag är så orolig över efter som jag vill tro att de flesta har en god lajvmoral, men jag har å andra sidan inte i närheten av samma erfarenhet av att arrangera lajv som Hasse Nilsson.
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav Simon » sön mar 27, 2011 6:24 pm

Vapnet som nämns är bara för inre spel och INTE ett av lajvets artefakter.

Jag håller med angående att binda själar och andar i föremål inte alls är en bra idé och japp det har prövats med mycket dåligt resultat.
Simon

Inläggav Klipp » tis mar 29, 2011 2:39 pm

Usch vad jag är usel på att hålla koll här >.<

Men det är rätt svårt att komma på bra förmågor till Shaman. Det som finns redan är bra, man kan ju göra desstu högre grad man har ju bättre blir den,

Sen gillade jag absolut förmågan att man kan samtala med personer som dött inom en vis tid, 1-2 timmar låter rätt bra.

En lite halv bra idée som slog mig var att shamaner kanske skulle kunna ha förmågan att kunna typ stärka en druids eller magikers ritual/magi tillfälligt (som sagt bara en halv bra idée :P)

Sen som ni tidigare skrivit om mera inlajv"förmågor" som att se om ett giftemål blir lyckat och sånt kan bli tufft, dock kanske lite svårt att få till.

Att "se" in i framtiden med hjälp av andarna vore en passande förmåga, dock begränsad då arr bara helt säkert kan veta vad de tänker göra.

Kan kanske shamaner vid högre nivåer hjälpa druider och magiker (och alla de klasser som ska till portal) att hitta dit? T.ex. kan en Shaman på grad 3 hjälpa en blivande druid att hitta vägen till portalen mot att den gör något för den?

Återigen det där med att tala med döda, shamanen kanske kan X antal gånger prata med andarna (typ arr) t.ex. Bertil frågar en shaman om hon kan försöka hitta hans mors själ och fråga vart hon gömde deras besparingar. Men som sagt fortfarande begränsat till det arr vet.

Se om jag kan komma på lite flera förslag :)
Senast redigerad av Klipp tis mar 29, 2011 7:02 pm, redigerad totalt 1 gång.
Klipp

Inläggav Huyano » tis mar 29, 2011 6:30 pm

Jag tror vi får hålla här så vi inte sprider för mycket kunskap OFF som endast borde vara IN-kunskap. Om ni har fler förslag så skicka dom i pm/mail till mig så skall jag vidarebefodra dessa.
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav QuenthilMori » fre apr 01, 2011 3:06 pm

När det kommer till förmågan att göra förbund med andar och exempelvis binda dom till ett halsband som ger bäraren giftimmunitet lajvet ut, så krävs ett helt annat regelverk. Hur ofta kan man binda andar? Hur länge varar effekten? Hur skall man gå till väga inlav för att skapa dessa ting? Hur undviker vi att folk fuskar? Om effekten anses vara för stark om den varar ett helt lajv hur vet vi att en spelare inte utnyttjar effekten hela lajvet då de har "smycket" i besitting hela lajvet?

Idéen har blivit förkastad av både Simon då han hade hand om klassen och jag har för mig han hade tämligen goda argument för sin sak, han brukar ha det. Samt sa Hasse till mig att han var orolig för fuskande. Fusk är som sagt inget jag är så orolig över efter som jag vill tro att de flesta har en god lajvmoral, men jag har å andra sidan inte i närheten av samma erfarenhet av att arrangera lajv som Hasse Nilsson.

Några punkter
§1 Binda Andar/krafter i föremål. Jag har för mig att det har funnits så kallade Magipoäng där magikern hade kanske som högst sin dubbla kp i Mp. Till detta så fick han en ny kraft varje gradering han fick, sen kunde han välja i vilken styrka han ville utnyttja den kraften. Finns det någon chans att man kan ha liknande till Schamaner ?

§2 Tidseffekter. Vad tror ni om en degradering av styrkan i föremålet ? Ska försöka att förklara genom att använda mig av en talisman/amulett som en av mina bekanta fick när jag själv spelade ande. Denna talisman har vad jag vet fortfarande kraften att avvärja andar.
Dag ett laddar schamanen tinget med kraft att hålla andar och annat otyg minst tio meter bort ifrån bäraren av tinget, dag två så har kraften minskat med säg 20%, dag tre 40%, osv för att på sista dagen av lajvet vara kraftlöst igen.
QuenthilMori

Inläggav Huyano » sön apr 03, 2011 3:47 pm

Kul med fler förslag, jag har redan skickat in min text till Hasse med förhoppningen att han hinner implementera delar av den redan detta lajv.

Svar till QuenthilMori

1. Magipoängsystem har jag aldrig hört talas om tidigare, dock är jag inte speciellt insatt i hur magikerklassen fungerar. Detta eftersom inlajv känner inte min karaktär många magiker, och offlajv vill jag veta så lite som möjligt. Utveckla gärna idén.Tänk också på hur detta skulle kunna bidra till mer spel, bra scener etc. Om det är en buff av själva schamanen gör det bara individen mäktigare och bidrar således inte till så mycket spel direkt.

2. Tidseffekter i förmågor är svåra rent regelmässigt. När det kommer till fuskande så är det lätt att som bärare fuska (jag vill åter igen påpeka att jag inte tror fusk förekommer i så stor utsträckning, men arr vill ha ett så vattentätt system som möjligt.). Om det sen är så att föremål skall kunna påverka andra spelare... då blir det knepigt hur detta skall förmedlas. Enklast blir förmågor där man påverkar en individ och där yttrandet av namnet på förmågan förmedlar en del av effekten:

ex: En person kommer fram till dig, drar fram en pendel och säger "Magiförmåga Hypnos" och börjar därefter hypotisera din roll.

Här är det enkelt för spelaren som blir hypnotiserad och för den som hypnotiserar att förmedla vad som sker utan en massa offinformation. Ska exempelvis ett halsband hålla orcher borta.... ja då måste ju alla orcher känna till halsbandet och effekter. Skall någon kunna ge en trupp 1+ kp med ett stridsrop.... ja då måste alla som hör stridsropet känna igen det och på förhand veta effekten.
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav Huyano » ons apr 13, 2011 11:17 pm

Då var det inte långt kvar, eftersom vi sagt 5-6 tiden på onsdagen som mötestid så får det helt enkelt bli så. Jag kommer dock vara på området redan tisdag eftermiddag/kväll... så ledig är jag nog antagligen tisdagskvällen. Om det är så att någon vill ha ett förmöte där vi träffas och snackar lite löst redan på tisdagen på kvällen så är jag på, bra samlingsplats för detta vore kanske i utgård om Ulke och Co inte har något emot detta.

För att summera:

Förmöte på tisdag om intresse finnes

Det faktiska mötet sker på onsdag vid röda ladan kl 5.

Vi ses i skogarna
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav Shoufa » fre apr 15, 2011 2:24 pm

Jag och hela min grupp kommer vara där redan på måndagen så vi kanske ses på Tisdagen redan ^^
Användarvisningsbild
Shoufa

FöregåendeNästa

Återgå till Kampanjen