Schamaner: Borde vi ha ett möte?

Schamaner: Borde vi ha ett möte?

Inläggav Huyano » sön jan 16, 2011 2:22 pm

Hej

Mitt namn är Daniel Andréasson och jag spelar schamanen Huyano a.k.a Järv av folket Maheva'jin. Klassen schamaner är enligt mig ännu i betastadiet och ganska illa definierad, både kraftmässigt och (än viktigare) kultur/spelmässigt. Mitt förslag är att vi som gått vår första nivå (eller andra) träffas dagen innan lajvet startar för att diskutera hur vi ser på klassen. Skälet att jag skriver "som gått sin första nivå" är att jag får för mig att Arr inte vill att man förklarar krafter och dess funktioner till individer som inte fått sagda krafter ännu. Om arr skulle tycka det är ok att även de som inte gått någon nivå får information om krafternas funktion så är givetvis alla som spelar/ska börja spela schamaner välkomna.

Jag tror ett sådant möte skulle kunna bidra till att skapa en mer trovärdig och välfungerande klass. Personligen tycker jag druider är en bra klass i Eleria då de är tydligt definierade, de har ett liknande tankesätt, de bär föremål som visar deras nivå (armband, de bär alla en skära som förtydligar deras tillhörighet.

Är ett möte något ni andra schamanspelare skulle vilja vara med på?
Daniel Andréasson

Mail/msn: lightsaber_red@hotmail.com
Huyano

Re: Schamaner: Borde vi ha ett möte?

Inläggav Frosttass » sön jan 16, 2011 11:55 pm

jag spelar inte själv shaman, men har mycket intresse för hur magin fungerar samt klass definitioner.
jag tycker liknande möten bör hållas för alla magi klasser eftersom just de klasserna följer en viss väg.
jag tycker detta var en jätte bra ide.
Frosttass

Inläggav Klipp » ons jan 19, 2011 5:13 pm

Jag som första gradens shaman är på och pratar om funderlurar om det innan lajvet :)
Klipp

Inläggav Huyano » tor jan 20, 2011 12:24 am

Dig kan man alltid lita på Klipp.

Men vi verkar inte vara så många schamaner som hänger här på forumet, om någon känner schamanspelare i kampanjen kan ni väl förmedla vidare förslaget eller be dom kika inom forumet.
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav Klipp » fre jan 21, 2011 1:12 pm

Ända jag vet som är schaman är hon som inte fick gå upp i höstas, och Moira förstås, men henne antar jag att du redan pratat med?

Men jag kan fråga henne (alltså hon som inte gick upp) om hon vill vara med och prata så blir vi i varje fall några fler? :)
Klipp

Inläggav Smedja » sön jan 30, 2011 7:52 pm

Hejsan! Jag är ny i eleria och funderar på att köra min vätteschaman,
Ett möte vore supernajs att ha. Dessutom har jag en enorm mängd bakgrundsinfo, lore och filosofi att bidra med. (skall bara dra den för arr först)
Smedja

Inläggav Morgu » tis feb 01, 2011 6:04 pm

Jag kommer om ett möte hålls :)
Morgu

Inläggav Huyano » fre feb 04, 2011 12:41 am

Härligt, ser ut som om vi blir några ändå. Jag vet inte om ni andra känner för vidare diskussioner, säg i en grupp på facebook eller om ni bara vill sätta en preliminär tid för möte på off-dagen? Jag är hur som helst väldigt glad över att se lite fler namn poppa upp här på forumet.
Daniel Andréasson

Huyano

Inläggav Ulke » sön feb 06, 2011 5:58 pm

Alltså, när simon fortfarande höll i schamanvandringarna så fanns det portal-schamaner.
Nu mer är det lite diffust och splittrat.

Moira, ljusets schaman
Aske, blodets schaman (han har givit upp eleria-världen)
Nanoc, gåtornas schaman
Ulke, dödens schaman
Stormhatt, "han som vandrar i frid"

Men nu mer vet jag faktiskt inte riktigt hur det ligger till och arr är nog inte helt överens heller.
Så ett möte vore väl ganska passande. Jag kommer att hänga i Utgård och bygga lite från och med söndagen innan lajvet börjar, det är bara att ramla förbi om ni vill prata, ha möte, äta något, eller bara chilla.
Ulke

Inläggav Huyano » mån feb 07, 2011 3:07 pm

Schamaner som klass är som Ulke påpeka en väldigt luddig klass. Mötet då Moira, Aske, Nanoc, Ulke och Stormhatt fick sina "titlar" var det lajv då jag inte kunde närvara utan spelades av en urna med aska som lämpligt nog Aske bar omkring på.

Vi hade även från början syskonpar inom schamanerna, min andlige broder var just Aske. Detta andliga syskonskap har inte nämnts hur det skulle fungera eller spelas på från arr.

Schamaner som vandrar till portalerna existerar fortfarande, däremot är jag rädd att ett bortfall av schamner har skett pga bristande information till de som spelar just schamaner. Från början hade vi ett ganska rejält gäng där alla kändes taggade för att rivstarta igång den här klassen, men detta har runnit ut i sanden. Jag har några problem jag anses måste lösas för att få en välfungerande och trovärdig klass:

1. Senast jag samtalade med Hasse ville ha han systemet:
- 1 Nivån: Kan du gå vår- som höstlajv
- 2 nivån kan du endast gå på vårlajv
- 3 Nivån kan du endast gå om det gå på vårlajv
- Alla schamaner som har en nivå är välkomna till alla portaler för att utnyttja sina krafter varje lajv

Jag är osäker på om detta är något som faktiskt har förmedlats till någon mer än mig då jag fick informationen i ett privat samtal med Hasse. Detta är något som (om detta är det slutgiltiga systemet) måste klargöras för alla som spelar klassen.

2. Så vitt jag vet är jag den enda schaman på området av andra nivån. Jag har ännu inte fått någon som helst indikation på att det kraftmässigt är någon som helst skillnad på nivå 1 och 2. Personligen bryr jag mig inte så mycket om krafter och anser endast att dom kan vara intressanta att ha om dom bidrar till bra scener, dock blir det svårt att spela ut när min karaktär beger sig till portalerna och tar emot kraft men sen inte får något ut av det.

3. De flesta andra klasser (tror inte detta gäller alkemister ännu) har någon form av "magisymbol" för att tydligt visa att dessa tillhör en viss klass. Druider har sina armband som visar vilken nivå dom har samt en skära som visar -att- dom är druider, Mordan har "blodsdroppar" på sin utrustning någonstans (har endast sett en väska) som visar deras nivå, samt att jag har för mig att magiker skall ha någon form av halsband.

Jag har samtalat med Hasse om detta och då sa han att han letar, men sa också att det måste vara något unikt som ingen som inte spelar schaman kan få tag i. Nu vet jag inte hur stor risken är för att någon skulle fuska med detta men det finns väl en poäng i det han säger. Hasse sa också att om någon spelare (schaman) skulle hitta någon bra magisymbol som inte kostar för mycket att inhandla tar han gärna emot förslag.

4. Den enligt mig viktigaste punkten. Schamanism existerar i den verkliga världen oftast i kollektivistiska sammhällen (ex samerna, indianer i hela amerika, inuiter etc) och det skulle kännas naturligt om vi även i Eleria träffades för att samtala mer än vi gör nu. Dels vore det bra för inspiration till karaktären men framförallt tror jag det vore bra för att etablera klassen på lajvet. Eftersom vi alla på något plan har liknande syn på världen (andarnas visdom och deras påverkar på världen är påtaglig) känns det naturligt om vi drogs till varandra socialt.

Släng gärna in åsikter och synpunkter på mina punkter eller skriv gärna ner egna punkter som ni tycker bör diskuteras.
Daniel Andréasson

Huyano

Nästa

Återgå till Kampanjen